ahlan_wasahlan


Friday 27 May 2011

aku dan dunia penyusuan susu ibu

kali pertama menulis pasal diri sendiri..semoga terus memberi semangat & motivasi untuk aku 'fully bf' Muhammad Hadif bin Nazri sampai usia 2 tahun insya Allah;-D.. pengalaman aku dengan dunia penyusuan susu ibu sangat baru lebih kurang umur Hadif..pernah dalam pantang aku pening memikirkan bagaimana aku nak teruskan supaya Hadif tetap minum susu ibu walaupun aku kembali bekerja kerana 2 minggu sebelum tempoh habis pantang..stok susu ZERO:-(.. sebelum bersalin aku ada beli pam (mini medela)..tapi sayang tak boleh guna..rupanya aku kena tipu (beli online), melayang RM490..semasa dalam pantang suami aku beli pam manual jenama pureen, cuba lagi..tapi susu tak keluar gak..masa tu rasa tertekan sangat.. mujur kawan baik aku Nurul Eazeani (Ea) add dalam ‘KIM group’..berbekalkan info yang aku cari dalam internet dan perkongsian pengetahuan & pengalaman kawan2 dalam KIM & terutamanya Ea yang tak jemu2 beri perangsang dan berkongsi pengalaman dia..TQVM;-D..akhirnya aku dapat kumpul stok pertama untuk 3 hari bekerja hanya menggunakan teknik MARMET..hampir 2 bulan aku guna teknik ni..masa tu dalam sehari aku hanya dapat 10–14oz sahaja, tak ‘balik modal’ langsung sebab Hadif minum sehari 18-20oz..tambahan pula kerja aku jenis rehat tak tentu jadi menyusahkan untuk aku MARMET lama-lama. Nampaknya aku kena beli juga pam elektrik baru..sebabnya aku nak menjimatkan masa dan berharap hasil akan bertambah. Macam2 jenis pam aku ‘survey’ termasuk tanya pendapat Ea (dia guna medela swing & harmony)..tapi fikir bajet, sakit juga aku..dahla terbuang RM490 nak + pam lain lak..dalam men’survey’ pam + harga bajet tu aku terbaca iklan dalam KIM medela swing RM600..murah dari harga online shop yang lain..aku pun jenguk anakibushop.blogspot.com ..dalam pada tu aku sms kak Ruziah Amin (kak G)..ownernya takut pisang berbuah 2 kali (RM600 bukan sikit)..tup2 kak G call..siap offer aku beli medela freestyle (fs)..fikir harga fs aku cakap tak mampu..kak G cadangkan aku join KUTU fs RM150 sebulan dengan bayaran muka RM600..emm bagus gak, nak bayar ‘cash’ tak cukup modal..syukran jazilan kak G & syukur kepada Allah kerana sentiasa mempermudahkan jalan untuk aku terus ‘fully bf’:-).. Alhamdulillah, selepas guna fs aku boleh jimat masa sebab sambil mengepam aku dapat buat kerja lain & semestinya stok semakin bartambah (sehari 24-27oz..kadang2 32oz)..dalam sibuk menambah stok, ada masalah lagi..PETI AIS..sebab aku guna 1 pintu..stok hanya boleh bertahan 2 minggu..camne ni?????? Setelah berbincang dengan suami tersayang (mekasih abg)..kami beli baru..2 pintu..Alhamdulillah rezeki untuk Muhammad Hadif semakin bertambah..lepas ni aku tak risau dah kalau kena pergi kursus lagi dan terpaksa tinggalkan Hadif dengan ayahnya:-D

2 comments:

  1. salam shbtku.
    terharu membacanya...
    teruskan menulis...kongsikan pengalaman dunia penyusuan yong. moga2 suatu masa nnt ia dpt membantu ibu2 bekerja yg tak tau mcmana nk menyusukan anak mereka.

    ReplyDelete